|
||||||||
Drummer Raphaël Pannier (Parijs, 1991) woont alweer 10 jaar in New York en dit is zijn debuut album. Hij schreef de composities, de arrangementen en is de drummer, zijn landgenoot François Moutin is te horen op contrabas en dan zijn er twee Amerikaanse muzikanten, de bekende pianist Aaron Goldberg en de Puertoricaanse altsaxofonist Miguel Zenón die ook muzikaal directeur was van deze opnamen. Op drie nummers is de klassieke pianist Giorgi Mikadze te horen, oorspronkelijk uit Georgië maar inmiddels ook woonachtig in New York. Pannier zijn Interesses zijn breed en beperken zich niet tot de jazz, nee ook klassieke muziek en hedendaagse gecomponeerde muziek hebben zijn belangstelling evenals de schilderkunst en de literatuur. Vandaar de titel “Faune”, een titel die verwijst naar een tijd in de voorlaatste eeuw waarin Debussy, Mallarmé en Gauguin hetzelfde ideaal deelden van een algemene en subtiele kunst, het is duidelijk in zijn muziek dat Raphaël wil dat jazz meer wil zeggen dan vanuit zijn eigen strikte traditie. Zo zijn er op dit album versies te horen van Messiaen’s “Le Baiser de L’enfant Jésus”. Ravel’s “Forlane”en van Hamilton de Holanda “Capricho de Raphael”. En uit de jazzbronnen “Lonely Woman” van Ornette Coleman en “Midtown Blues” van Wayne Shorter . De cd hoes toont een tekening van Theo van Doesburg die is te zien in het Kröller Muller museum in Nederland en achter de cd is een foto te zien van “Faune dansant au jardin du Luxembourg”, het getuigt allemaal van de interesses van Raphaël die zich veel breder uiten dan alleen in de muziek, iets wat mij al onmiddellijk inneemt voor deze aparte muzikant. Het album begint met een schitterende versie van Ornette Coleman’s ”Lonely Woman” waarbij er hoofdrollen zijn weggelegd voor de altsax van Miguel, de bas van François en de drums van Raphaël, die alle drie veel ruimte krijgen; het is 10 minuten genieten geblazen. In “Midtown Blues” is Aaron Goldberg ook van de partij en hoe, een formidabele pianist die enorm kan swingen , dit nummer is in trio bezetting. “Lullaby” van Pannier is zoals de naam al aangeeft een rustig nummer met een leuk huppelend motiefje als melodie. “Le baiser de l’enfant Jésus” van Messiaen klinkt hier uiteraard anders dan het origineel alleen al omdat het hier niet gaat om de piano alleen maar het hele quartet is aanwezig, het blijft een nogal gedragen stuk maar ik prefereer deze versie. “Intro to ESP”, “ ESP” en “Outro to ESP” vormen één geheel, het is een pure showcase voor pianist Goldberg die zijn virtuositeit hier ten volle bewijst. Met het meeslepende “Forlane“ van Ravel is de rust weer teruggekeerd, een smaakvolle vertolking. Het titelnummer “Faune”geschreven door Pannier zou ook zomaar uit de klassieke wereld kunnen komen gezien de fraaie melodische lijnen die Goldberg ontlokt uit zijn instrument, ook in dit nummer is het evident dat Pannier niet alleen uitblinkt in het componeren maar ook een uiterst vaardige en immer aanwezige slagwerker, subliem. Het Latijnse “Capricho de Raphael” van de Braziliaanse bandolim speler Hamilton de Hollande is een sfeervol en vrolijk nummer dat is doordrongen van de Zuid-Amerikaanse klankkleur. (een bandolim is de Braziliaanse variant van de mandoline). Miguel Zenón is weer aan zet in het ingenieuze “Monkey Puzzle Tree”, een nummer dat allerlei richtingen inslaat en perfecte gelegenheid voor Zenón om te laten horen dat hij tot de top behoort, het fraaie toetsenspel is hier verrassender wijze van Mikadze die ook goed overweg kan met de jazz. Het nummer loopt in “Monkey Puzzle Tree, Final : Drum Soli” het is geen drumsolo in de ware zin van het woord , het eerste gedeelte is gewoon ensemble werk met weer veel krachtpatserij van Zenón, daarna volgt er een knappe solo op de contrabas waarna de groep weer invalt, superieure muziek. Wat een album! Jan van Leersum.
|
||||||||
|
||||||||